تأثیر انسان بر علفزارهای جهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
چهار شکل مهم پوشش طبیعی گیاهی کره زمین عبارتند از جنگل ‘علفزار ‘ کویر و توندرا‘ علفزاره از دوره میوسن یعنی زمانیکه مناطق وسیعی بوسیله علفخواران مختلف چریده می شدند سرچشمه گرفته است. در دوره بلئیستوسن تغییرات سریع آب و هوائی دوره های یخبندان اثر زیادی روی علفزارها گذاشت . پیشروی و پسروی یخچالهای طبیعی‘ توندرا‘ جنگلها و علفزارها بصورت چرخشی حرکت کردند. در اوج عصر یخبندان لااقل 28 درصد سطح زمین بوسیله یخ پوشیده بود و توندرا روی قسمت اعظم سطح زمین گسترده بود. در اواخردوره بلئیستوس قسمت پوشیده شده از یخ در سطح زمین به کمتر از 10 درصد کاهش یافت و علفزارها گسترش یافت و یکی از مهمترین اشکال پوشش گیاهی زمین را تشکیل داد زیرا در این زمان 20 درصد سطح زمین از گیاهان علفی پوشیده بود.
منابع مشابه
انسان در جهان یا جهان در انسان«جستاری در خصوص رابطه انسان با جهان از نگاه صدرالمتألهین»
فیلسوفان اسلامی در خصوص رابطۀ انسان با جهان بر این باورند که انسان، عالم صغیر است و جهان، انسان کبیر.در این نگاه انسان عصاره و چکیدۀ جهان محسوب میشودوجامعیت او به واسطۀ روح الهی و ملکوتی است که در او دمیده شده است.از بین فلاسفه ملاصدرا معتقد است که هنگامی که بدن انسان با حرکت جوهری به مرحلۀ «تسویه»رسید،استعداد و قابلیت لازم را جهت دریافت این نفخۀ الهی مییابد و آن گاه روح الهی با تمامی اسماء ...
متن کاملقرآن، منطق، انسان و اکتشاف نفسالأمر جهان
واقعیت نهایی و حقیقت غایی چیست؟ از دیدگاه قرآن عظیم چگونه و با چه ابزاری میتوان به نفوذ در نفسالامر جهان توفیق یافت؟ آیا با یک منطق ساده و تکبعدی مثل ذهن استدلالی میتوان به معرفت مطلوب مذهب در باب جهان پیچده و انسان پیچیدهتر دست یافت؟ هر متدی برای هر علمی جهت کشف واقعیت مناسبت ندارد. قیاس برهانی در علوم طبیعی بیثمر است؛ چنانکه استقرای علمی در ریاضیات و فلسفه بیاثر است. چه عاملی گذر از د...
متن کاملنسبت انسان و جهان در اندیشۀ هیدگر
یکی از مهمترین فیلسوفان اگزیستانسیالیست نامدار آلمانی در سده بیستم «مارتین هیدگر» است. بنیادیترین پرسش از نگاه هیدگر، پرسش از «هستی» است که متأسفانه هماره به دلیل توجه بیشازحد به هستندگان بهجای هستی، مورد غفلت قرار گرفته است؛ ولی این پرسش تنها از راه بررسی و شناخت تنها پرسشگر هستی، یعنی «دازاین» انجامشدنی است. منظور از دازاین، وجود انضمامی یا «در جهان بودن» است؛ ولی مراد از «جهان» نیز، عال...
متن کاملدرآمدی بر خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی ابن عربی
از نظر ابن عربی، خداوند دارای دو سطح ذات و صفات است که در مرحلهی ذات، نشناختنی و فراتر از معرفت بشری است. ذات حق چون گنجی مخفی بوده که از طریق عشق در مراتب اعیان ثابته و یا فیض اقدس و فیض مقدس ظهور کرده است. جهان هستی برحسب نظریهی «تجلّی»، از حق تا خلق، دارای پنج مرتبه(حضرت) است که هر مرتبه نسبت به مراتب مافوق به عنوان سایه، خیال و مثال است. بنابراین، مطابق با این نظریه جهان هستی همواره در حال...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 7
صفحات -
تاریخ انتشار 1977-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023